FRÅN EN GALEN GET TILL BRANSCHLEDANDE SPELPRODUCENT
"If we have fun making our games, a lot of that positive energy and fun will be reflected in the results."
Coffee Stain Studios ser inte sig själva som ”det vanliga företaget” och strävar inte efter att följa den vanliga vägen till framgång. Istället handlar det om ett utforskande gäng människor som arbetar utifrån filosofin: om vi har kul när vi skapar våra spel kommer mycket av den positiva energin och det roliga att återspeglas i resultatet.
"Skövde kommer alltid att vara en del av Coffee Stain. Det är här vi har hjärtat och vår egen spelutveckling. Det är en tillräckligt stor småstad.”
Johannes Aspeby, studio manager, Coffee Stain Studios
Som många andra Skövdebaserade studior började Coffee Stain på Högskolan i Skövde. Några studenter med en hel del galna idéer och passion för det dem sysslar med började att skapa spel tillsammans.
Efter ett spelprojekt på skolan och några ytterligare spel tillsammans kom den första succén med Goat Simulator. Den första prototypen skapades på ett par veckor och efter ca 3 månader släppte de spelet som blev en stor framgång. Spelet går ut på att du tar rollen som geten Pilgor som ska förstöra så mycket som möjligt. Spelutvecklarna säger själva om sitt spel att det är litet, trasigt och korkat. Att man nog inte ska förvänta sig så mycket av det. Trots det blev spelet en riktig snackis som 2014 spred sig som en löpeld över spelvärlden.
Förutom Goat Simulator har studion även skapat spel som Sanctum, Sanctum 2 och deras senaste succé Satisfactory. Företaget har sedan starten sålt mer än 16 miljoner spel.
Coffee Stain Studios driver på senare år även en förläggarverksamhet där de också finansierar och publicerar spel åt andra studior.
Länkar
Vill du veta mer om Coffee Stain Studios? Läs mer här.