({{search.Data.length}} resultat)

Fotograf: pexels.com

Antenslingan
Anten/Sollebrunn

Sjönära cykling på vindlande småvägar

Längs med sjön Anten är utsikten mycket vacker. Här cyklar du genom ett gammalt kulturlandskap med gärdesgårdar, stenmurar och betande djur. Längs med rundan hittar du även ånglok, slottsruiner och konstnärer.

Bästa startplatserna för denna cykeltur är i Sollebrunn, Gräfsnäs eller vid Antens station där denna beskrivning utgår från. På alla platser finns det goda parkeringsmöjligheter.

Mest naturligt är att cykla rundan motsols och efter att du har tittat lite på de gamla loken och vagnarna vid Antens järnvägsstation så cyklar du norrut mot Långared, skyltat med blåa vägskyltar. Snart kommer du fram till sjökanten av Anten som du nu kommer att följa nära i flera kilometer. Här cyklar du på en smal, härligt slingrande asfaltsväg med lite trafik.

Så småningom kommer du fram till samhället Långared där du passerar "Albert Hall", en föreningsbyggd aktivitetshall som har årliga trettondagskonserter som lockar storpublik. Strax är du tillbaka nere vid sjökanten igen och cyklar igenom Attholmen och snart kommer du till en korsning där du svänger vänster mot Sollebrunn. Nu kommer du in i lite mer skogsfyllda delar och passerar bland annat köksträdgården i Mölnemad, ett av Alingsås andelsjordbruk.

När du kommit ett par kilometer förbi Attholmen rullar du så sakteliga in i den mysiga byn Loo. Ett sjönära och gemytligt resmål med fina badmöjligheter, båthamn, lekplats, ett före detta sågverk och lite längre fram i byn en gammal kvarn och damm. Det hela kopplas samman med en helt ny gång- och cykelväg genom en stor del av byn.

Snart möts du av mer slättliknande landskap ju närmare Sollebrunn du kommer. Cykla över väg 190 och fortsätt in mot Sollebrunn på gång- och cykelvägen som finns på den västra sidan av vägen. I Sollebrunn kan du stanna till på Kaffekoppen  eller Sollebrunns gästgiveri och ta en fika eller en bit mat innan du trampar vidare mot Erska kyrkbyn och den pampiga kyrkan och sedan vidare på cykelvägen söderut mot Gräfsnäs och slottsruinen.  Här passar det utmärkt med en glass, kanske bad om vädret tillåter och att strosa runt en stund i parken och titta på ruinen och de vackra omgivningarna.

Gräfsnäs är slutstationen för Anten-Gräfsnäs järnväg och vill du så finns det möjlighet att ta med cykeln på resan tillbaka till Antens station igen. Om du har ork kvar i benen och vill cykla tillbaka så kan du ta den nybyggda cykelvägen mellan Gräfsnäs och Kvarnabo och sedan korsa väg 190 igen och följa skyltarna mot Skepplanda.

Nu blir det en liten extrasväng för att undvika att cykla alltför länge på den rätt vältrafikerade väg 190. Dessutom blir det en extra uppförsbacke, men sträckan är fin och du kommer in i ett större skogsparti vilket ger omväxling och svalka. Väl uppe vid Granvattnet svänger du vänster vid en korsning där det finns en vändplats för bussar och följ skyltningen mot Alingsås.
Nu följer ett härligt parti med små sjöar, torp och gårdar, dessutom kryddat med nerförsbacke ner mot 190:an igen. Har du tid kan du ta en liten avstickare till flygmonumentet, ett minne till de omkomna efter en flygkrasch under andra världskriget.
Väl framme på väg 190 cyklar du söderut fram till Antens station igen, en kortare sträcka på några kilometer.

Längs med sträckan finns det även många konstnärer som ibland har öppet. Kolla in KonstAntens hemsida för vägbeskrivningar och öppettider.

Slingan är ca 42 km lång och med ca 500 höjdmeter totalt sett.
Här kan du ladda ner rundan som GPS-fil och också skriva ut den som en pdf.